Gastronomic routes in the state of Meta: a proposal of tourist sustainability
Las rutas gastronómicas en el departamento del Meta. Una propuesta de sustentabilidad turística
Main Article Content
Abstract
This document is distributed as follow, firstly define the main subject of the research, the concept of gastronomic tourism, and contextualized gastronomic tourist at national and regional level, mentioning it´s importance for the economy and culture, then it explains about the profile and gastronomic tourist classes in accordance with the researched biography, next it mention 3 touristic routes in Meta department listing fairs and gastronomic days that take place during the year, also it mention and describe the typical dishes from the region, likewise a DOFA analysis is carried out, the construction of a gastronomic route is proposed with steps of consideration and finally in accordance with a applied surveys, results and respective conclusions are presented.
Downloads
Article Details
References (SEE)
Amaya, M. (2015). Gobernación del Meta. Recuperado de http://www.meta.gov.co/web/sites/default/files/adjuntos/Programa%20de%20Gobierno%20inscrito%20Dra%20marcela%20amaya_1.pdf
Andrés, J. L. (2000). Aportaciones básicas del turismo al desarrollo rural. Cuadernos de Turismo, 6, 45-59. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=39800603
Aparicio, A. E. (2004). El turismo rural: una de las alternativas al desarrollo rural en la serranía de Cuenca. Cuadernos de Turismo, 13, 73-89. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=39801304
Asamblea Departamental del Meta. (23 de mayo de 2012). Ordenanza n.º 776 de 2012. Por medio de la cual se adopta el Plan de Desarrollo Económico y Social del departamento del Meta para el periodo 2012-2015, “juntos construyendo sueños y realidades”. Recuperada de https://intranet.meta.gov.co/secciones_archivos/640-94301.pdf
Ascanio, A. (2009). Rutas gastronómicas chilenas: una aproximación al tema. PASOS. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 7(2), 321-325. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=88111635013
ASORINOQUIA. (2015). Resumen Foro Expogestión Orinoquia 2015. Recuperado de http://www.asorinoquia.org/noticias/resumen-foro-expogestionorinoquia-2015
Au, N. y Law, R. (2002). Categorical classification of tourism dining. Annals of Tourism Research, 29(3), 819-833. doi: 10.1016/S0160-7383(01)00078-0
Barrera, E. y Bringas, O. (2009). Rutas alimentarias: una estrategia de negocios inclusivos que vincula las políticas agrarias y turísticas. Études Caribéennes, 13-14 [En línea]. doi: 10.4000/etudescaribeennes.3828
Bautista, M., García Oropeza, L., Barboza-Corona, J. E. y Parra Negrete, L. A. (2001). El agave tequilana Weber y la producción del tequila. Acta Universitaria, 11(2), 26-34. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=41611203
Boniface, P. (2003). Tasting tourism: Travelling for food and drink. Aldershot: Ashgate Publishing Limited.
Cohen, E. y Avieli, N. (2004). Food in tourism: Attraction and impediment. Annals of Tourism Research, 31(4), 755-778. doi: 10.1016/j.annals.2004.02.003
Cracolici, M. F. y Nijkamp, P. (2009). The attractiveness and competitiveness of tourist destinations: A study of Southern Italian regions. Tourism Management, 30(3), 336-344. doi: 10.1016/j. tourman.2008.07.006
Escamilla, E. y De Gortari, Y. (2014). La gastronomía como destino turístico. Cuadernos de Patrimonio Cultural y Turismo, 14, 138-142. Recuperado de https://www.cultura.gob.mx/turismocultural/cuadernos/pdf14/articulo10.pdf
Granados, J. (2012). Las denominaciones de origen en la industria agrícola: una herramienta de distinción y competitividad. Revista Producción + Limpia, 7(2), 95-105. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/pml/v7n2/v7n2a07.pdf
Hall, C. M., Sharples, L., Mitchell, R., Macionis, N. y Cambourne, B. (2003). Food tourism around the world: Development, management and markets. Oxford: Butterworth-Heinemann.
Hall, C. M., Sharples, L., Cambourne, B. y Macionis, N. (eds.) (2000). Wine tourism around the world: Development, management and markets. Oxford: Elsevier.
Haven-Tang, C. y Jones, E. (2005). Using local food and drink to differentiate tourism destinations through a sense of place: A story from Wales-Dining at Mommouthshire´s Great Table. Journal of Culinary Science & Tecnhology, 4(4), 69-86. doi: 10.1300/J385v04n04_07
Hernández, R., Dancausa, M. G. y López, L C. (2014). Análisis geográfico del impacto de las denominaciones de origen e indicaciones geográficas protegidas (España-Andalucía): creación de rutas gastronómicas y su impacto económico. International Journal of Scientific Management and Tourism, 1, 47-64. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5665980
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación (5.a ed.). México: McGraw-Hill Interamericana.
Hjalager, A. M. y Richards, G. (2002). Tourism and gastronomy. London/New York: Routledge. Instituto de Turismo del Meta. (2014). Guía turística. El Meta: los llanos son vida. Villavicencio:
Gobernación del Meta, Instituto de Turismo del Meta y co Colombia, Fontur y Mincit. Recuperado de https://es.calameo.com/read/0054812144029876aba15
_____. (2014). Sabores y saberes en la cocina del Meta. Villavicencio: Gobernación del Meta. Instituto de Turismo de Villavicencio. (s. f.). Vivencias mágicas. Recuperado de goo.gl/ufvkrnLacoste, P., Briones, F., Jiménez, D. y Rendón, B. (2014). La denominación de origen Pisco en Chile: algunos problemas nacionales e internacionales. idesia, 32(2), 47-56. doi: 10.4067/S0718-34292014000200007
Lacoste, P. y Navarrete, S. (2014). Alternativas no tradicionales de desarrollo rural: la Ruta del Pisco como recurso turístico (valle de Elqui, Chile). idesia, 32(4), 5-14. doi: 10.4067/S0718- 34292014000400002
Long, l. (2004). Culinary tourism. Lexington: University of Kentucky Press.
_____. (2010). Posibilidades de desarrollo del enoturismo en la denominación de origen Jerez-Xerry y manzanilla de Sanlucar de Barrameda y Vinagre de Jerez. Boletín de la Asociación de Geógrafos
Españoles, 53, 21-41. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3321054
López-Guzmán, T. y Jesús, M. M. (2011). Turismo, cultura y gastronomía. Una aproximación a las rutas culinarias. Tourism & Management Studies, 1, 915-922. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=388743867083
Mckercher, B., Okumus, F. y Okumus, B. (2008). Food tourism as a viable market segment: It’s all how you cook the numers! Journal of Travel and Tourism Marketing, 25(2), 137-148. doi: 10.1080/10548400802402404
Millán, G., Morales, E. y Agudo, E. (2010). El oleoturismo como motor de desarrollo rural. La denominación de origen Montoro-Adamuz. Mundo Agrario. Revista de Estudios Rurales, 11(21), 1-18. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/pdf/magr/v11n21/v11n21a14.pdf
Millán, G. y Morales, E. (2012). Denominaciones de origen protegidas (DOP) y turismo gastronómico: una relación simbiótica en Andalucía. Gran Tour. Revista de Investigaciones Turísticas, 6, 101-121. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4172854
Ministerio de Comercio, Industria y Turismo. (septiembre de 2014). Plan Sectorial de Turismo 2014-2018: “Turismo para la Construcción de la Paz”. Bogotá: Mincit. Recuperado de goo.gl/JZqpsW
_____. (noviembre de 2016). Resoluciones – Gestión del talento humano. Recuperado de http://www.mincit.gov.co/minturismo/index.php
Mozas, A. y Rodríguez, J. C. (2000). La economía social: agente de cambio estructural en el ámbito rural. Revista de Desarrollo Rural y Cooperativismo Agrario, 4, 7-18. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/19583
Navarro, F. y Schulter, R. (2010). El turismo en los pueblos rurales de Argentina. Estudios y Perspectivas en Turismo, 19(6), 909-929.
Nogués, A. (2007). From the inside to the inside: A new development model in tourism environments. Tourism and Hospitality Planning & Development, 4(1), 75-87. doi: 10.1080/14790530701311418
Pulina, M., Dettori, D. y Paba, A. (2006). Life cycle of agrotouristic firms in Sardinia. Tourism Management, 27(5), 1.006-1.016. doi: 10.1016/j.tourman.2005.10.023
Real Academia Española (rae). (2014). Diccionario de la lengua española. Madrid: Espasa. Rodríguez, M. V. (2010). Diseño de una ruta turística de interpretación cultural para la promoción y el desarrollo local de la etnia aborigen warao en el estado Delta Amacuro, Venezuela (Tesis de maestría). Universidad de La Habana y Colegio Universitario de Caracas, La Habana y Caracas. Recuperado de http://www.eumed.net/libros-gratis/2012a/1157/conclusiones_recomendaciones_bibliografia.html/
Ruiz, A. y Pelegrín, J. (2011). Estrategias empresariales seguidas en turismo enológico: análisis de casos prácticos españoles. En C. Flavián y C. Fandos, (coords.), Turismo gastronómico: estrategias de marketing y experiencias de éxito (pp. 119-190). Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.
Sánchez Arciniegas, C. I. (2014). Turismo creativo y legislación colombiana: orígenes, retos y perspectivas. En OPCA – Observatorio del patrimonio Cultural y Arqueológico, A propósito del “Turismo Creativo”: nuevas relaciones entre el patrimonio cultural y el turismo (Boletín n.o 7), (pp. 14-29). Bogotá: Ediciones Uniandes.
Schlüter, R. G. (2003). Turismo y patrimonio gastronómico: una perspectiva (1.a ed.). Buenos Aires: Centro de Investigaciones y Estudios Turísticos.
Schlüter, R. G. y Ellul, D. T. (2008). Gastronomía y turismo en Argentina. Polo gastronómico Tomas Jofré. pasos. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 6(2, especial), 249-268. Recuperado de http://www.pasosonline.org/Publicados/6208special/PS0208_8.pdf
Semana. (19 de octubre de 2013). Desigualdad económica en las regiones. Revista Semana [En línea]. Recuperado de http://www.semana.com/economia/articulo/crecimiento-economico-departamentos/361568-3
Stewart, J., Bramble, L. y Ziraldo, D. (2008). Key challenges in wine and culinary tourism with practical recommendations. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 20(3), 303-312. doi: 10.1108/09596110810866118
Un recorrido por la ruta gastronómica de Colombia. (20 de febrero de 2018). Recuperado de http://www.colombia.co/esta-es-colombia/cultura/gastronomia/un-recorrido-por-la-rutagastronomica-de-colombia/